Kériné Benics Melinda, Gémesi-Nagy Viktória

Kapcsolatfelvétel

benicsmelinda@gmail.com

missvikike@gmail.com

A gyöngyösi II. Rákóczi Ferenc Katolikus Általános Iskola 12 tanulójával 2 csodálatos hetet tölthettünk immáron második alkalommal Lindauban, a Bodeni tó partján fekvő festői városkában. Az Erasmus programnak köszönhetően 14 német tanulóval közösen vehettünk részt egy fenntarthatósági projektben, melyet rengeteg szabadidős programmal tudtunk a gyerekek számára még színesebbé változtatni.

Fogadjátok szeretettel beszámolónkat!

Budapestről vonattal érkeztünk Lindauba, de hogy már az utazásunk is sok kalanddal legyen megspékelve, épp a vasúti közlekedés teljes összeomlásával hangoltuk össze indulásunkat. :) Átszállások sorozata, törölt járatok, késések, folyamatosan változó utazási információk hada tette próbára kis csapatunkat, de semmi sem hátráltathatott minket és estére sikeresen megérkeztünk a városba.

A gyerekek elhelyezkedtek a vendéglátó családjaiknál és rögtön próbára tehették nyelvtudásukat az első közös vacsora alkalmával.

Első napunk

Első napunk kezdetén megismerkedtünk az egyik iskolai helyszínünkkel, a Dialoge Nyelviskolával. Az intézetnek az imponzás pályaudvar épülete ad otthont, mely közvetlenül a város kikötője mellett található, szinte karnyújtásnyira a tóparttól. Az örökvidám szabadidőszervező, Stanislao fogadott minket, aki a pedagógiai vezető, Alexander segítségével megismertette velünk az előttünk álló két hetes programot.

Lindau csodái

A délelőttöt egy kellemes városnézéssel folytattuk, megtekintettük Lindau szigetének legfontosabb látnivalóit: a kikötőben található világítótornyot és a hatalmas oroszlán szobrot, melyek a város erejét jelképezik. Stanislao részletesen mesélt nekünk a város történetéről, majd megtekintettük a Lindavia kutat, a régi városházát, Lindau híres tornyait, a sétálóutcát számos éttermével, kávézóival és ajándékboltjaival. Lenyűgözve sétáltunk a macskaköves utakon, melyeket többszáz éves, csodálatos épületek vettek körbe.

Délután az iskolában

Ebédszünetünk után megérkeztek társaink, a lindaui Freie Schule tanulói. Izgalmas ismerkedő játékok után a gyerekek nagyon gyorsan kapcsolatba léptek egymással és izgalmas feladatokat oldottak meg együtt. A közös munka után Lindau titkaival ismerkedhettünk meg egy PPT előadás segítségével, majd a tanulók is páros munka során egy saját prezentációt készítettek a városról, melyet bemutattak egymásnak.

A tanítás után még egy nagy sétát tettünk az óvárosban, majd mindenki a családjához utazott hogy egy nagy pihenés során energikusan vághassunk neki a következő kalandunknak.

Második napunk

Keddi napunkat egy rendhagyó németórával kezdtük Bruni vezetésével a Bodensee partján. A tanulóknak természeti kincseket kellett gyűjteniük, mint pédául gesztenyét, leveleket, ágakat, kagylókat. Ezek segítségével készítettek a helyszínen egy kreatív alkotást. Munka közben megtanulhatták a használt anyagok neveit, a munkafolyamatokat és közben kreativitásuk is fejlődött. Zárásként minden pár prezentációt tartott az alkotásáról.

Az izgalmas foglalkozás után azonnal vonatra szálltunk és az Ausztriában fekvő Bregenz városa felé vettük az irányt. Az 1064 méter magas Pfänderre felvonóval látogattunk el. Lélegzetelállító látványt nyújtott az alattunk elterülő város, melyet a Bodensee és az Alpok vonulatai vettek körül. A hegyen megnéztünk egy vadasparkot, mely a helyi állat-és növényvilágot mutatja be, majd röpke pihenő után nekivágtunk a gyalogos túránknak visszafelé.

Harmadik napunk

A szerdai napunkat ismét egy rendhagyó németórával kezdtük. Projektünk fő témája a fenntarthatóság, ezért Bruni segítségével rendszereztük gondolatainkat, mi mindent tehetünk mi magunk azért, hogy a saját gyermekeink és unokáink is egy élhető világot találjanak utánunk. Ezután ismét útra keltünk, hogy a fenntarthatóság jegyében bevásároljunk a közös főzéshez. Szem előtt tartottuk, hogy helyi terméket vásároljunk, lehetőleg csomagolásmentesen, ha választhattunk, vegyszermentes, bio terméket tettünk a kosarunkba. Természetesen a saját textiltáskáinkat használtuk a cipekedéshez. Az iskola barátságos kis konyhájában nekiláttunk a tésztasaláta elkészítéséhez. Az egész csoport kivette a részét a munkából, jól is esett utána az egészséges ebéd. Egy órás szünetünkben a gyerekek tájékozódási feladatot kaptak, meg kellett keresniük a legrégebbi épületet az óvárosban. A nap második felében a gyerekek egy választott magyar specialitás elkészítését prezentálták egymás előtt, természetesen németül. :)

Levezető programként ma Lindauban maradtunk és elsétáltunk a Nobel -díjasok stégjéhez. Erre a stégre azoknak a Nobel-díjasoknak a neve kerül fel, akik valaha Lindauban jártak. Minden nyáron komoly eseménynek számít az a hét, amikor az itt tartott konferencián a világ minden tájáról meghívott tudósok találkozhatnak különböző országokból származó gyerekekkel és tudományos témákról értekezhetnek.

Negyedik napunk

Csütörtöki napunkat a Freie Schule épületében kezdtük, ahol bekapcsolódhattunk a Montessori iskola foglalkozásaiba. Két részre vált kis csapatunk, az egyik csoport közös jógaórára ment a német tanulókkal, a másik fele bepillantást nyerhettet a rendhagyó foglalkozásokba. Volt közös verstanulás, számolás, írás, majd a természetismeret óra keretén belül a gyerekek közösen levonultak az iskolaudvarra és a fák fajtáiról tanultak. Nem könyvből, hanem közvetlen közelről, megérintették a fák törzseit, leveleket és terméseket gyűjtöttek, ezeket pedig online dokumentálták. Mikor végeztünk, a két csapat cserélt, így mindenki részt vehetett a két foglalkozáson. A nap fénypontja csütörtökön Bruni foglalkozása volt, amit ismét a szabadban, 25 fokos csodás napsütésben végeztünk. Két olyan csapatkohéziót erősítő játékot hozott, hogy hasunkat fogtuk a nevetéstől, észre sem vettük, hogy közben a módbeli segédigéket, az irányokat és prepozíciókat gyakoroljuk.

Friedrichshafen- Zeppelin Múzeum

Délután ismét nem volt maradásunk és vonatra szálltunk, hogy Friedrichshafenbe utazhassunk és ellátogassunk a méltán híres Zeppelin Múzeumba. Az első léghajók a Bodensee területéről indultak, ezért mind a mai napig nagy hagyománya van a léghajózásnak. A város szívében található múzeumban megismerhetjük a különleges szerkezetek történetét, felépítését, működését és külön kiállítórész foglalkozik a Hindenburg tragédiájával. Rengeteg interaktív kiállítási tárgy teszi még színesebbé a gyűjteményt.

Ötödik napunk

Pénteki napunkat Stani idegenvezetésével a Dornbirnben találhatü Inatura Múzeumban kezdtük. A rendhagyó kiállítás alapkoncepciója, mindent érints meg, próbáld ki, ismerj meg. A hely úgy mutatja be Voralberg tartomány állat-és növényvilágát, hogy közben a látogatók bármikor megérinthetik a preparátumokat, kisérletezhetnek, 4D szemüvegen keresztül űrutazáson vesznek részt, vagy akár az Alpok hegycsúcsait is megmászhatják. Vadásztunk itt nyúlra, tükörszobában engedtük becsapni érzékeinket, de az emberi testet is rendkívül kreatív módon ismertük meg. A csodás délutánt egy kellemes hajókirándulással zártuk, egy olyan panorámaúton vettünk részt, mely során eljutottunk Ausztriába és Svájcba is.

Hatodik napunk

Szombaton beköszöntött az ősz és ránk szakadt az ég. Mi viszont nem engedtük, hogy a borús időjárás kedvünket szegje, ismét vonatra szálltunk és elutaztunk Ravensburgba, a híres társasjátékok és mesekönyvek városába. Első állomásunk a Játékmúzeum volt, ahol mindannyian megtaláltuk néha már elveszettnek hitt kisgyemeki énünket és belevetettük magunkat a játékok világába.

Egy igazi házi recept alapján készült Käsespetzle elfogyasztása után meglátogattuk  a Humpies Quartiert, egy kultúrtörténeti kiállítást. Az ezer évre visszatekintő Humpies család birtokában lévő házban egy olyan időutazáson vehettünk részt,ahol remekül megfér egymás mellett az erdeti állapotában megőrzött múlt és a jelenkor modern technológiája.

Hetedik napunk

Vasárnap ismét borús napra keltünk és az elmúlt hét fáradalmai ekkor jelentkeztek kis csapatunkon. Ezért úgy döntöttünk, ezen a napon megengedünk magunknak egy kis lustálkodást és mindenki tovább marad a vendéglátó családjánál. Ebéd után találkoztunk és kezdetnek megmásztuk a régi világítótornyot. Rövid sétánknak ismét az eső vetett véget, ezért a mozi felé vettük az irányt. Mielőtt megkezdődött volna a vetítés testünket, lelkünket egy finom forrócsikval melegítettük fel.

Nyolcadik napunk

Második hetünket egy közös programmal kezdtük a Freie Schule tanulóival. Lelkes pedagógusuk, Laura kooperációs játékokkal készült számunkra.  A tanulóknak közösen kellett megoldaniuk különböző ügyességi feladatokat, mely során nélkülözhetetlen volt a kommunikáció és a kapcsolatteremtés. A közösségépítő feladatok során nem csak jól szórakoztunk, hanem megtanultunk egymásra figyelni, reagálni, tekinttel lenni és ha kell, segítséget kérni és önzetlenül adni. A foglalkozás után a magyar tanulóink PPT bemutató segítségével tartott kiselőadást a városunkról és iskolánkról.

Délután kihasználván a jó időt ismét vonatra ültünk , hogy meghódítsuk az Ausztriában található Rappenlochschlucht nevű szakadékot. Lélegzetelállító látványt nyújtottak a vízesések, szakadékok és sziklafalak. Kiépített hidakon keresztül tudtuk megcsodálni az egyedülálló képződményeket. Tehénsimogatással hangolódtunk rá a következő napi programunkra, mely a tej feldolgozásáról szólt.

Kilencedik napunk

A keddi napon a tanulók Bodensee régójával foglalkoztak, megismerték a környék állat és növényvilágát, a tó jelentőségét. Kutatómunkába kezdtek, majd a megszerzett ismeretekből PPT előadást tartottak. Jó volt látni, hogy csiszolódik előadásmódjuk, egyre bátrabban mertek németül megszólalni és a csoportkohézió is egyre szorosabbá válik közöttük. Délután a tejtermékekkel ismerkedtünk meg közelebbről, megvizsgáltuk a tejgazdaságok előnyeit és hátrányait, zárásul pedig egy szórakoztató és laktató játékkal zártuk a napot. Stani és segítője Laura bekötötte a gyerekek szemét és szaglás, illetve ízlelés alapján kellett a különböző tejtermékeket beazonosítani.  Minden nagyobb témát PPT bemutatóval zártak a gyerekek.

Szerdai napunkat a városi szelektív hulladékgyűjtő telepen kezdtük. A nagy hideg ellenére érdeklődve hallgattuk a szelektív hulladékgyűltés részleteit. Már maga a hely mutatta, milyen nagy hangsúlyt fektetnek erre a témára Németországban, mert  keresve se találtunk volna tisztább, rendezettebb helyet a környéken. Nagyon bízunk abban, hogy az előadás, melyet a hulladékgyűjtő vezetője tartott nekünk, mély nyomot hagy a gyerekekben, mert korunk egyik legnagyobb problémáját valószínűleg ez a generáció fogja megoldani. Megtudtuk, mekkora jelentősége van olyan apróságoknak, mint a csomagolások szétszedése, a szelektálás otthoni előkészítése. Megismertük a komposztálás, a használt olaj újrafeldolgozásának folyamatát, lenyűgöző, hogy szinte mindent újrahasznosítanak, törekedve arra, hogy a lehető legkevesebb káros anyag kerüljön ki a környezetbe.

Az üzemlátogatás után gumikesztyűt húztunk és szemeteszsákot ragadtunk és a Bodensee partjának egy szakaszát megtisztítottuk.

Jól megérdemelt aktív pihenésünket a helyi termálfürdőben, a Therme-ben töltöttük. Itt mindenki kitombolhatta magát, csúszdáztunk, ugráltunk, sodródtunk az árral, úsztunk a gyerekekkel.

Tizenegyedik napunk

Csütörtöki napunkat ismét a Freie Schule diákjaival kezdtük, friss jógával indítottuk a napunkat, majd együtt vehettünk részt a gyermekek mindennapjaiban. Közösen számoltunk, írtunk, mondatot elemeztünk, mindezt ismét teljesen rendhagyó formában, folyamatos tevékenykedés, játék, aktív foglalkozás szőtte be az oktatás  minden percét.

A délután folyamán a gyerekek ismét PPT előadást készítettek, ezúttal a hulladék újrahasznosítással kapcsolatban. Az előző napi információk alapján kellett egy összehasonlító kutatást végezniük, melyben összevetették saját hazájuk hulladékújrahasznosítási gyakorlatát az itt látottakkal. Öröm volt látni, hogy minen egyes prezentációjuk után egyre bátrabbak, kreatívabbak és nem félnek saját egyéniségüket belecsempészni az előadásukba.

Tizenkettedik napunk

Pénteki napunkra rányomta a bélyegét a búcsú hangulata. Ugyan jókedvűen vágtunk bele napunk első projektjébe, a kreatív ajándékkészítésbe, de tudtuk, hogy hamarosan búcsút kell vennünk a helytől, Stanitól és a német gyerekektő, akik két héten keresztül társaink voltak. Az újrahasznosítás jegyében a tó partján gyűjtött uszadékfából készítettünk lülönböző ajándéktárgyakat, melynek a témája a Bodensee kellett, hogy legyen. A tanulók nagyon kreatívan oldották meg a feladatokat, volt, aki szívecskét, halat, vagy függődíszt készített.

Ebédszünetünk után egy fantasztikusan szórakoztató játékkal ismerkedhettünk meg. A Freie Schule tanulóival közösen kooperálva kellett egy- egy tojást úgy ledobnunk az első emeleti teraszról, hogy az kibírja  a zuhanást.  A tervhez pusztán néhány segédanyagot kaptunk: lufit, ragasztószalagot, néhány zsinórt, 2 lapot és egy kis textilt. Igazán mókás volt a gyerekek megoldásait látni, miközben tudattalanul folyamatosan együtt kellett működniük német csapattársaikkal. Nem csak a kreativitásukra, hanem alkalmazkodóképességükre, kitartásukra, akaratérvényesítésükre és toleranciájukra is nagy szükség volt.  Ugyan a tojások a zuhanást nem élték túl, de mi remekül szórakozva tanultunk . :)

Végső programként a tanulók megkapták elismerő okleveleiket és fájdalmas búcsút vettünk az iskola összes dolgozójától. Rendkívül sokat adott számunkra ez a két hét, hálásan köszönjük az Erasmus + Programnak, hogy lehetővé tette ezt számunkra és bízunk abban, hogy jövőre ismét lehetőséget kapnak a tanulóink, hogy részesei lehessenek ennek a programnak.